De belangrijkste wegen zijn onze luchtwegen

Citaat burgemeester Termont van Gent: “De belangrijkste wegen zijn onze luchtwegen” 

Ja al ben ik niet iemand die echt de politiek vog, behalve in Aalst, en vooral dan op niveau van leefmilieu en mobiliteit, ik moet in deze Daniël Termont gelijk geven. 

Maar om onze luchtwegen beter te beschermen zijn dringend meer gedurfde stappen nodig, zeker ook op niveau van onze mobiliteit, de manier waarop we onze wegen gebruiken. 

Een eerste stap ligt bij ons zelf. Beginnen nadenken over hoe we ons doel gaan bereiken. Moet dit steeds met de auto, of zijn er goede alternatieven de en gezonder, en daarom niet meer van onze vrije tijd vragen.  Of is het niet zo dat met het openbaar vervoer of met de fiets ergens naar toe gaan eigenlijk al wat vrije tijd is?
Een uurtje naar het werk of terugfietsen is dat niet al de ontspanning waard, of de sport die we anders nog in de fitness moeten doen?
Een uurtje trein, is dat niet de tijd waarop je even rustig een boek of de krant kan lezen?
Als je dezelfde afstand met de wagen moet af leggen, sta je dan niet vaak net datzelfde uurtje in de file, je op te stressen, en kan je niets anders doen dan wachten, opletten, en hopen dat je nog op tijd op je bestemming geraakt? 

De Vlaamse en Brusselse regering hebben net deze week ook weer de veel besproken fietssnelwegen boven gehaald, een droom om sneller, en veiliger, in een groenere rustige omgeving met de fiets naar je bestemming te geraken?

Is dat niet één van de opties voor onze goede luchtwegen! 

En dan heb je ook de alternatieven zoals e-bike, of speedpedelec. 

Een goede manier met de fiets, maar toch iets minder bezweet of moe, op je bestemming te geraken. 

Maar het moet veilig, en daar hebben we dan weer de goede fietspaden, of fietssnelwegen voor nodig. 

Fietspaden horen ook voldoende breed te zijn, de bochten aangepast aan de snelheid en niet andersom, want als de e-fietser zich moet aanpassen aan een slecht uitgetekend fietswegennet heeft het geen zin meer om in een speed-pedelec te investeren. De eis van onder meer de Fietsersbond en andere gebruikersgroepen om versneld te investeren in fietsinfrastructuur en veilige woon-werk fietsroutes is dan ook zeer terecht. (artikel : Knack)

Het beeld is vrij van auteursrechten vrijgegeven onder Creative Commons CC0 (PXhere)

Al langer blijkt dat het belangrijk is eerst een goed aanbod, zowel fietspaden als openbaar vervoer, voor handen te hebben, eer de autogebonden mens er misschien aan wil denken van vervoersmiddel te veranderen. Hij/zij moet kunnen ervaren dat er goede alternatieven zijn, en pas dan is er een kans dat er ook over alternatieven wordt na gedacht.
Het is echt niet het einde van de mensheid wanneer je een aantal dagen niet met de auto door een bepaalde straat kan rijden, mensen passen zich heus wel aan. Alleen moeten we die ‘noodaanpassing’ wat vaker gebruiken om er een definitieve aanpassing van te maken. 

Deze laatste winter werd op 9 februari een dag echt ‘winterweer’ aangekondigd, en het thuiswerkalarm voor de eerste maal ook echt gebruikt en de impact van het winterweer op de baan minimaal. Er stond 20 kilometer file op onze wegen.  

Dus het kan!!!!   Plots hebben vele mensen wel een alternatief gevonden om niet in de file te hoeven staan. Dus waarom gebruiken we deze positieve impact niet om er een definitieve aanpassing van te maken. 

Wanneer de alternatieven er zijn, en ze zijn ook goed, zullen ze worden gebruikt. 

En je moet je alternatieven niet in één bepaalde richting zoeken.  Combi-mobiliteit is zeker ook een goede optie.  

met een plooifiets altijd je eigen zitje, ook als je op de trein wacht (foto MindSphotography)

Met de auto of fiets naar de trein, trein tot tussenbestemming, en veder met de fiets.
Maar dan komt het volgende knelpunt dat dringend aandacht vraagt.
Ik wil ten alle tijden veilig mijn fiets kunnen stallen, en er ook zeker van zijn dat ik op mijn laatste kilometers zeker een fiets voor handen heb.  Niet iedereen ziet het zitten, of heeft het budget, om een plooifiets mee te nemen op zijn verplaatsing.
Dus hier komen dan ook de deelfietsen in het daglicht. Goede bijna overal beschikbare fietsen, met een gemakkelijk systeem voor iedereen.  Want als je op voorhand al een abonnement moet nemen, en in elke stad nog eens een ander, dan word je weer afhankelijk, en kan je niet naargelang de noden voor een vervoer kiezen. 

Een gezamenlijk abonnement voor alle soorten mobiliteit, met één eindfactuur is hier dan een optimale oplossing.
Zelfs al zijn er verschillende spelers in het spel, deze moeten toch voldoende kunnen samen werken om dit mogelijk te maken. 

Dus, goede fietspaden, goede wegen, goede deel-mobiliteit en goed openbaar vervoer. Misschien zelfs financiële hulp voor elke firma die samen met zijn personeel over modal-shift wil nadenken, of die er aan denkt om niet zomaar alle leveringen met alledaags vrachtvervoer te doen. 

En moest elke weggebruiker voor wie het fysiek mogelijk is al eens extra zich over deze alternatieven bevragen, en uittesten voor te oordelen, zou dit onze mobiliteit zeker ook ten goede komen.

Goede pistes en mogelijkheden genoeg om aan onze gezonde luchtwegen, en ook aan een gezonde mobiliteit te denken.

Het beeld is vrij van auteursrechten vrijgegeven onder Creative Commons CC0 (PXhere)

Reacties zijn gesloten.