conflictvrije kruispunten leiden (nog) niet tot daling ongevallen

Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling.  Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
VRTnu

Maar hoe wordt dit berekend, op zo een korte tijd, en vanaf welke gegevens?

Volgens Weyts worden er net aan scholen inspanningen gedaan, maar niet enkel daar. Hij wijst erop dat intussen 85 procent van de kruispunten van het Vlaams gewest minstens gedeeltelijk conflictvrij zijn. “Al die investeringen maken trouwens deel uit van het Vlaams Verkeersveiligheidsplan, waarmee we al geslaagd zijn om het aantal verkeersdoden te doen dalen in 2016 met 15 procent”, besluit Weyts.

Gedeeltelijk conflictvrij… is het niet ofwel volledig, ofwel niet!!!! Maar het de weggebruiker nog wat moeilijker, op dit zebrapad of fietspad is het conflictvrij, maar 20m verder de andere richting niet.  erg duidelijk kan dit toch niet zijn.

De opinie van “de andere” Kris Peeters lijkt begrijpelijk in deze 

Helaas voor de krant en gelukkig voor ons, is het bericht nergens op gebaseerd. Zoals ik vooraf al aan de journaliste in kwestie liet weten: op basis van het ‘als bewijs’ aangereikte cijfermateriaal kan je deze conclusie niet trekken.

Het ‘bewijs’: het antwoord dat minister Weyts zelf gaf op een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke. Het bevat enerzijds het aantal slachtoffers onder fietsers en voetgangers op kruispunten van het Vlaams Gewest en anderzijds het aantal ‘geheel of gedeeltelijk conflictvrij gemaakte’ kruispunten op Vlaamse gewestwegen. Een directe link tussen het type kruispunt waar de slachtoffers vielen en het aantal slachtoffers wordt niet gelegd. Het zijn twee los van elkaar bestaande gegevens waartussen geen enkel causaal verband is aangetoond en er is dus ook geen enkele grond om te beweren dat conflictvrije kruispunten de veiligheid van actieve weggebruikers niet ten goede komen.

Maar zo’n nuance had natuurlijk niet zo’n catchy titel opgeleverd.

'Conflictvrij'-001

Eigenlijk verdient dit kruispunt een aparte categorie: ‘schijnbaar semi-conflictvrij’. De fietser die goed oplet voor rechtsafslaand autoverkeer en daarna denkt dat hij ‘veilig’ aan de overkant is, is er aan voor de moeite: hij moet nog een bypass buiten de verkeerslichten kruisen…

 

Dit soort situaties maakt dat onze wegen niet leesbaar zijn, en dus voor meer gevaar zorgen, ipv de beoogde veiligheid bieden waarin de actieve weggebruiker zich waant.
op deze manier zal het ongevallenaantal niet kunnen dalen, en zal de fiets niet aan populariteit in onze toekomstige mobiliteit winnen, gezien ‘te gevaarlijk voor een ongeval’.

Reacties zijn gesloten.