‘Er zit een systeemfout in het Brusselse verkeer’

© Saskia Vanderstichele Mikaël Van Eeckhoudt: "Ik zeg soms dat die extra fietsers er gekomen zijn ondanks het fietsbeleid."

Fietsers moeten een kilometervergoeding van minstens een euro krijgen, onze hoofdstad wordt bestuurd als een familiale kmo en de Brusselse organisatie maakt een degelijk mobiliteitsbeleid onmogelijk. Voor een uitgesproken mening over de hoofdstadmobiliteit zijn we bij Fietsersbond-directeur Mikaël Van Eeckhoudt aan het juiste adres. Als we na ons gesprek naar…

verder lezen

Fietsbeleidsplan Aalst

Bij de lancering van het Mobiliteitsplan Aalst is er ook vermelding gemaakt dat de stad een Fietsbeleidsplan zou opmaken. Deze zomer hebben de beleidsmensen in Aalst de Fietsersbond niet veel gehoord of misschien was het wel stilte voor de storm… wie zal het zeggen!  Laat het ons zo stellen dat…

verder lezen

Garage Swap

Site Garage Swap Nieuwe woningen brengen extra autobezit met zich mee. Om de parkeerdruk niet af te wentelen op de omliggende straten, leggen gemeentebesturen een minimum aan parkeerplaatsen op bij bouwprojecten. De ondergrondse parkeerplaatsen zijn peperduur en ze houden de omliggende straten dan misschien wel vrij, ze pakken fileleed en…

verder lezen

Middestrook rijden?

Wat is de reden waarom mensen op de middenstrook rijden? Is het omdat er eigenlijk te veel vrachtverkeer is op onze autosnelwegen? Al hoewel de foto hier toch iets anders laat zien, een lege rechtse strook… Toch moet ik al vaker ondervinden dat ik het zelf op de middenstrook blijf,…

verder lezen

Hippe fietsenstallingen maar handelaars zijn ze liever kwijt dan rijk

Wetteren – Het gemeentebestuur van Wetteren liet drie fietsenstallingen plaatsen in het centrum. Nog tijdens het plaatsen kwam er al protest van de handelaars. (volledig artikel)   Jammer genoeg zijn er nog veel handelaars die denken dat fietsende klanten weinig of niet bestaan, en alleen automobilisten aankopen doen.  Nochtans zijn…

verder lezen