Hebben zo veel mensen echt een SUV nodig?

CO2-doelstellingen worden moeilijk gehaald, de veiligheid voor de actieve weggebruiker is in gevaar, en toch kopen meer om meer mensen een SUV. Waarom geen SUV kopen? om e kind naar school te brengen, want met de fiets is te gevaarlijk… om 15km verder te gaan werken om op zaterdag avond…

verder lezen

Verkeersexperts roepen fietsers op boetes te betwisten: “Als het veiliger is, mag je de wet overtreden”

Is het niet dringend nodig om wet en effectief gebruik op elkaar af te stemmen? zodat een actieve weggebruiker niet “verplicht” wordt de wet te overtreden om zich veilig in het verkeer te kunnen verplaatsen? Het is naar mijn gevoel zo tegenstrijdig, en toch begrijp ik volkomen het probleem. Als…

verder lezen

conflictvrije kruispunten leiden (nog) niet tot daling ongevallen

Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling.  Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). VRTnu Maar hoe wordt…

verder lezen