Wegcode vaak niet gekend, en dus ook niet gerespecteerd of gehandhaafd

De wegcode is belangrijk, niet alleen omdat het verkeer vlot zou verlopen, maar vaak ook voor de veiligheid van alle weggebruikers. De actieve weggebruiker, of zo graag zwakke genoemd (term door Jean-Luc De Haene gegeven bij een wet in het voordeel van letselongevallen ), op de eerste plaats.  Want wat is…

verder lezen

Basisbereikbaarheid in de stad van de toekomst (conclusie thesisverdediging 13 juni 2019)

De basisbereikbaarheid hangt samen met onze keuzes over wonen en leven. Om een goede mobiliteit voor iedereen te kunnen garanderen die daarenboven ook betaalbaar blijft, moet dit op een andere manier georganiseerd worden. Geen halte op max. 500m van elk woning zoals in basismobiliteit werd bepaald, maar de beste haltes uitkiezen, en hierrond verdichten.  Bij huizen die in…

verder lezen

Veiligheid of gevoel van veiligheid – Helmplicht en symptomen bestrijden of de oorzaken aanpakken.

even héél duidelijk zijn, niemand is tegen het dragen van een helm, alleen zijn héél wat mensen tegen de helmplicht om enkele duidelijke redenen waarvan bepaalde hieronder zijn weergegeven. Als we onderstaande artikel lezen is dit zowat de samenvatting: Een fietshelm verplichten doet fietsgebruik dalen, en helpt enkel bij ongevallen…

verder lezen

We hebben bomen echt nodig !!!

Dit weekend lees ik in de krant dat Touring om elke boom een vangrail wil, want obstakels buiten de weg zijn één van de grootste oorzaken van dodelijke ongevallen. Wacht even, obstakels buiten de weg? zijn dat dan ook niet huizen, verkeerslichten, muurtjes, voetgangers op een voetpad,…. en die vangrail…

verder lezen